Image Map

12.01.2014

Fastelavn inspiration


Idag er jeg blevet færdig med det første af to kostumer til den relativt snarkomne dag, fastelavn. Det er dog ikke det jeg vil vise frem nu (kommer en af de næste dage). I stedet er her lidt inspiration og en masse DIYs til inspiration hvis i ikke er gået i gang endnu. Jeg skal helt sikkert selv bruge et par af ideerne :)

...

Today I finished the first of two costumes for the soon to come day 'Fastelavn' (danish equivalent to Halloween). That is not what I'm showing today though, but instead a series of pictures to inspire :) I'm definitely using some of the ideas this year


Ingen fastelavn uden gode sager ;) Kagen her på billedet kan jeg desværre ikke linke til, da det oprindelige link (fandt den via google) var i udu. Så ingen DIY her - kan dog fortælle at 'serpentinerne' laves ved at vikle fondantstrimler om sugerør eller lignende og lade dem tørre her :)

...

No Fastelavn without goodies. The link for this cake did not work but a hint when making the curly ribbon is to cut strips of fondant, roll them onto a straw and let it dry here.


Og er man ikke til klassisk kage kan man jo altid ty til den næsten obligatoriske fastelavnsbolle. Jeg er klart en sucker for den oppe i høre højre - uhm! Du finder opskrifterne her

...

You can also get these fastlavn buns everywhere, filled with cream or whipped cream - yummy. Recipe here (in danish)


Fastelavn uden ris og pynt dur heller ikke ;) Link

...

Fastelavn without the 'fastelavnsris' would be incomplete ;) Link


Tror disse ville pynte rigtig flot på risene :) Link

...

I think these would look great on the 'fastelavnsris'. Link


Disse skal jeg helt sikkert lave en bunke af i år - de er så skønne :) Link

...

I'm definitely making a bunch of these for decorations, so cute! Link


Og har man små børn kan de også være med her

Resten herunder vil være links til en helt masse kostumer - alle med DIYs - hvilket jeg personligt er stor fan af :) Der findes jo tusindvis af dem, men her er en lille bunke af dem jeg synes er rigtig fine :) Du kan også finde flere på min pinterest side lige her :)

...

And if you have small kids they can be helpful here :) 

The rest of the pictures are costumes I found inspiring - all with DIYs which I'm a big fan of. You can find more here 




Lille skøn ræv/Fox










Lille ugle/Owl







 








Mens jeg var i færd med at finde alle disse billeder fik jeg også lyst til at læse lidt om baggrunden for fastelavn, og det er faktisk lidt sjovt at læse om. Det stammer jo fra før reformationen hvor man festede i dagene op til fasten. Her har der været flere traditioner, bl.a. red byens karle rundt og blev beværtede på gårdene udklædt som forskellige figurer. Både fastelavnsriset og 'Katten af tønden' har mere triste sider til sig end dem vi forbinder med dem idag. Riset blev brugt til at piske børnene for at minde dem om Jesu lidelser og i katten var der en levende kat. Trods nogle forældre er sukkerforskrækkede og de fleste institutioner har nul-sukker politikker så kan vi vidst alligevel godt være enige om det trods alt er bedre med slik på ris og i tønder end med de gamle traditioner her ;) Du kan selv læse lidt mere her hvis du er blevet nysgerrig

I næste uge står den på eksamensskrivning for mit vedkommende men mon ikke jeg lige får tid til at vise billeder af min skønne datter i hendes nye kostume :)
Håber i har nydt weekenden

...

While finding all these pictures I read a little about the background for Fastelavn. Originally it were the days before the fast, where you feasted and celebrated. Some of the traditions were that boys rode around to the different farms in the area clad in costumes. Both the 'fastelavnsris' and the tradition called 'Cat in the barrel' have more tragic sides to them. Once the 'ris' were used to beat the children to make them feel like Jesus as he had suffered for them. Today they are mainly used as decorations and to hang candy on. The game 'Cat in the barrel' is a game where all children gather and knock on the barrels with bats until it breaks, and out spills a lot of candy. The 'breaker' gets a crown. Once upon a time it was rather horrible as they put in a real cat and thus it was beat to dead or almost. A method used because cats are bad omens. Thank god times have changed!

Next week I'm all in my books, writing a paper. But I hope to find the time to show you some pictures of my beautiful daughter in her new costume anyway :)
Hope you enjoyed the weekend

2 kommentarer:

  1. Wow, for et hav av gode ideer! Dere er så flinke til å feire fastelaven i Danmark. Vi feirer også dagen, men gjør nok ikke helt like mye ut av det som dere. Likte kjempegodt å få masse inspirasjon til ting jeg kan lage. Takk :)

    SvarSlet
    Svar
    1. dejligt du kunne bruge det :)

      Slet

Jeg elsker at høre fra jer, så hold dig endelig ikke tilbage :) Gode ideer, konstruktiv kritik eller bare en lille hilsen er altid velkomne :) Og hav altid en fortsat dejlig dag :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...