Image Map

08.02.2013

Vintage klovn og drageridder - Vintage clown and dragon knight


Det handler selvfølgelig om fastelavnskostumer. De skulle bruges idag og jeg skulle derfor være færdig igår aftes.. Men hold op et knoklearbejde, for onsdag brød symaskinen sammen og der var jeg kun næsten færdig med det første kostume :O IKKE godt! Jeg nåede det dog omend skønhedsdetaljerne var mindre skønne ;) Det kan forresten ikke anbefales at sy elastikbånd i med håndkraft! Hold op mine fingre rystede til sidst..

Nå men til nogle billeder :) 

...

In Denmark we celebrate an event called 'Fastelavn' which is very similar to Halloween. I needed these costumes to be ready last night, but wow that was hard work!! Worst thing happened - the sewing machine broke down wednesday night and i was only barely finished with the first costume (clown) - NOT great! I made it though, and you know the kids really did not care about the details of the sewing so everyone was happy ;) By the way - i cannot recommend sewing in elastic by hand, by fingers took forever to stop shaking afterwards.

But now som pictures :)






Ridderkostumet er lavet i frihånd ud fra en bluse hun har i forvejen, blot minus ærmer. Det tog en krig at blive færdig da alt skulle syes i hånden men det lykkedes og jeg blev også nogenlunde tilfreds :) Det er en helt almindelig heldragt hun har på under kjortlen. 

Sværd og skjold er lavet i to lag skum med klister på bagsiden som så er sat sammen og klippet til. Skumpladerne var i forvejen farvede så det tog max 10 minutter at lave. 

Som bindebånd har jeg bare hæklet en række luft + fastmasker og så syet det fast i siden af kjortlen igen af sikkerhedshensyn. 

Bemærk den skønne håropsætning ;) Synes det var for varmt til en hat men tænkte at håret godt kunne minde lidt om de der ridderhjelme med hestehår eller hvad det nu er :D Og når nu man har en pige med rigtig meget hår så er det jo et godt tidspunkt lige at udnytte det på hihi :) 

...

The knights costume is made using a blouse from her closet, without adding sleeves.. It took forever to finish since everything had to be handsewn but I made it and I'm satisfied with thee result. 

The sword and shield is made from two layers of printed foam glued together and cut out in the right shape. It took no more than 10 minutes to make!

I crocheted the belt and sewed in onto the shirt in the sides for safety reasons

Please notice the very nice hair do ;) I thought it was probably a little to hot to wear a helmet or hat (also she would probably tear it off..) but the idea is it looks like the helmets with horsehair on (or whatever that is?!) Also a very good time to take advantage og having a girl with lots and lots of hair haha


Klovnedragten er lavet ud fra et mønster jeg tidligere har brugt til fastelavn, og så har jeg tilpasset det lidt, blandt andet fravalgt ærmerne, rynket ved foden og lavet halsudskæringen lidt større :) Mønstret er dette fra stof2000. 

Jeg synes dragten helt uden ærmer ville se lidt 'kedelig' ud og havde en ide om en eller anden form for små pufærmer, men vidste ikke lige præcis hvordan jeg skulle gribe det an. Jeg fandt så denne tutorial på pinterest og synes selv det er blevet virkelig fint :) Indenunder dragten har hun en helt alm bluse.

Kraven er hæklet ud fra dette mønster, dog er jeg stoppet efter 3. omgang. Af sikkerhedshensyn syede jeg kraven fast på kostumet men har stadig lukket den med en lille knap i nakken for syns skyld :)

Dragten er ret nem og hurtig at sy og jeg valgte blot at lukke den med trykknapper og så have pynteknapper på forsiden. Men man kan jo gøre mere ud af det hvis man har lyst :) 

Hatten er blot en hårbøjle med på-tapet kartonkegle som jeg har limet stof udenpå - meget hurtigt og enkelt. 

...

The clown suit is made with a pattern i earlier used for Fastelavn, though with some alterations. I cut the long sleeves, put in three tiny elastics at the feet to make little wrinkles and cut the neckline slightly bigger. The pattern is this one from Stof2000 (it's in Danish...)

I couldn't help but think that the suit would be a little 'boring' with no sleeves at all and had the idea that i wanted some sort of small poufy sleeve. I found this tutorial through pinterest and i think it turned out really nice :) Underneath the suit she's wearing a regular blouse. 

The collar is crocheted using this pattern, though i stopped after row three. For safety reasons i sewed it onto the suit and it only closes with a little cute button in the back because it looks good.

The suit is quite easy and fast to sew. I chose to close it with snaps in the back and use buttons in front for decoration only.

The hat is a hairband to which i taped a coneshaped piece of thick paper onto which i had glued a piece of the fabric. Real quick and easy!





Og ja man kan jo ikke få taget billeder uden lige at skulle skære ansigter vel ;)

Har i også haft travlt med kostumesyning?

...

And yes of course you cannot have your picture taken without making faces ;)

Have you also been busy making costumes?


4 kommentarer:

  1. Jeg er ret vild med klovnen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak - det er også blevet lige som jeg gerne ville havde det :)

      Slet
  2. Orh, hvor er de fine og søde!

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - blev også selv vældig tilfreds :)

      Slet

Jeg elsker at høre fra jer, så hold dig endelig ikke tilbage :) Gode ideer, konstruktiv kritik eller bare en lille hilsen er altid velkomne :) Og hav altid en fortsat dejlig dag :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...